STARDUST
2017
ESBA Nantes Metropole (FR)
Stardust, as the name suggests, is made of dust from stars. In this regard, the project begins with the ensemble of a set of pieces under the name of ‘Cosmic Sediments’, each of these pieces is a wall fragment, formed by layers of graffity paintings. The research done in relation with these fragments allow us to travel around in a way that make us fins ourselves immerse in a future scenario of space colonization and in contrast we experience the atmosphere of ruin and nostalgia linked to the romantic landscapes of the XXI century. Just like Victor Hugo described the moon mountains, with the piece ‘Lunar landscape’ the intention is to urge the viewer to embark on an active contemplation of the sky.
In the image ‘Woman holding the Moon’, the main character is exposed in possession of the symbolic atmosphere characteristic of the landscapes of C. D. Friedrich. In addition, whereas Jules Verne narrated his adventures around the Moon, in the video piece ‘From the Moon to the Earth’, a satire is developed on the idea of a possible independence of the Moon from the Earth. I work from scrap, from traces found in the urban space, using them as indexes to undertake several interstellar explorations I carry out an archeology of everyday life that stands against the modern time of utility and production. I link painting, photography, performance and fiction using irony as a resource to tell a story about the possibility of escape from our planet.
Moon, 2017. Gym ball pro, polyvinylchloride, 65 cm.
Woman holding the Moon, 2017. Ultrachrome copy on pearl photo paper, framed in white lacquered wood, 23 x 30 cm.
Cosmic sediments, 2017. Wall fragments (36 pieces, variable measures).
Lunar landscape, 2017. 12 pieces. Aluminum print, 110 x 105 cm.
Group show MARDEL VISUAL ARTS GRANT 2017, Valencia (ES).
From the Moon to the Earth, 2017. Video, 3 minutes, HD, color, stereo sound, 00:03:00.
DUO SHOW. Galería Formato Cómodo, Madrid (ES).
+ Info: http://www.formatocomodo.com/
[ES]
*Hubo un tiempo, según Sir George H Darwin, en que la Luna estaba muy cerca de la Tierra. Las mareas fueron poco a poco empujándola lejos, esas mareas que ella, la Luna, provoca en las aguas terrestres y en las cuales la Tierra pierde lentamente energía.*
ITALO CALVINO, La distancia de la Luna.
Stardust, como el propio título indica, esta formado por polvo de estrellas. En este sentido, el proyecto comienza con el hallazgo de un conjunto de piezas tituladas ‘Sedimentos cósmicos’. Cada una de estas piezas consiste en un fragmento de pared, formado por decenas de capas de pintura, pertenecientes a grafitis. A partir de estos fragmentos se ponen en tensión ideas sobre la ruina y la nostalgia en el paisaje romántico con las de colonización espacial, dando lugar a un conjunto de piezas tituladas ‘Paisajes lunares’. Así como Victor Hugo describía las montañas lunares, a partir de los paisajes cósmicos que se muestran a continuación se pretende introducir al espectador en una activa contemplación de los cielos.
En la imagen ‘Mujer sosteniendo la Luna’, el personaje principal aparece en posesión de la atmósfera simbólica característica de los paisajes de C. D. Friedrich. Además, si Jules Verne narraba sus aventuras alrededor de la Luna, en la pieza audiovisual ‘De la Luna a la Tierra’, se desarrolla una sátira sobre la idea de una posible independencia de la Luna sobre la Tierra. Trabajar a partir de desecho, de rastros encontrados en el espacio urbano, servirá para, utilizándolos a modo de índices, emprender varias exploraciones interestelares, llevando a cabo una arqueología de lo cotidiano que se sitúa a la contra del tiempo moderno de la utilidad y la producción. Vinculo la pintura, la fotografía, la acción y la ficción utilizando la ironía como técnica para narrar una historia sobre la posibilidad de escapar de nuestro planeta.
© 2024 www.marguerrero.net